Výfukové potrubí
Je spousta detailů, které oddělují skutečné modely nebo lépe
řečeno repliky od hraček a proto se moje pozornost hned od počátku
zaměřovala nejen na úpravu zevnějšku, ale i interiéru a motorového
prostoru. Podotýkám předem, že jsem neměl v úmyslu a ani schopnosti
překopat celý motor, ale ten zakroucený výlisek, co představoval
výfuk mi od začátku vadil a tak celkem logicky došlo i na něj.
Obstaral jsem si tedy (horko těžko) kus hliníkového drátu o průměru 3,5
mm, což přibližně odpovídá měřítku a začal s kroucením vlastních
figur potrubí. Zvolil jsem metodu výroby po jednotlivých párech
válců, tzn. současně levou i pravou stranu. Za tímto účelem jsem
opět sáhnul po Merkuru a vyrobil další z mnoha přípravků. Metoda se
mi osvědčila, ale brzo se projevilo první úskalí. Hliník je totiž v
tomto průměru už dost tvrdý a tak jsem si musel tu a tam vypomáhat
kladívkem, což zanechával na povrchu stopy. To by ještě šlo
přehlédnout, jenže jak je hliník tvrdý, je současně i křehký a
nedovoluje moc pokusů s nahýbáním. Takže ve chvíli, kdy považujete
jednu stranu za hotovou a krásně vám to lícuje s navazujícím kusem,
ale na druhé chcete udělat něco ještě jinak, může se stát, že drát
praskne.
Ač nerad, musel jsem jít na kompromisní řešení. Použil jsem tenčí a
tentokrát měděný drát, který jsem ovšem ponechal i s izolací, abych
neublížil měřítku. Od této chvíle už to bylo jen o trpělivosti,
zkoušení a slícovávání. Ještě jsem taky nezmínil, že jsem opět
prošel spoustu fotek motorů a stejně jako u karoserie jsem našel
několik variant výfukového systému. Za vzor jsem použil
fotografie týmu JMB z ročníku 1999, o kterém si myslím, že má k
tomuto vozu nejblíž.
Ale zpátky k tématu. První jsem vyrobil trojici potrubí válců 7-12 a
to proto, že je částečně vinutá pod potrubím prvních 6 válců a musel
jsem také zachovat jak šířku celé figury, tak cílový bod. Teprve pak
jsem vyrobil zbylé potrubí. Teď ovšem vznikla situace, že z motoru
vedlo dvanáct samostatných trubek :-) Po vzoru předlohy jsem tedy
začal i s výrobou vlastních spojovacích kusů, vždy pro tři potrubí
přesně tak, jak je tomu u originálu. K tomu jsem opět použil stejný
drát, ale tentokrát jsem nechal část na jednom konci dutou, tu pak
seříznul tak, aby seskládáním všech tří částí vznikl opět kruhový
profil. Nakonec jsem vše slepil a zkrátil na potřebnou délku.
Obdobně jsem postupoval i u spojovacích dílů sdružujících navazující
potrubí do tlumiče.
Pak přišlo na řadu ještě tmelení drobných nepřesností a nerovností, lehké
přebroušení a nakonec několik vrstev laku, aby povrch dostal
jednotný vzhled. Bylo to náročné. Hlavně dodržet "zrcadlovitost" a
taky vzájemnou konfiguraci jednotlivých trubek vůči sobě samým.
Celkem jsem na výrobě výfuku strávil víc než tři měsíce, ale myslím,
že výsledek je zdařilý a mám z něj dobrý pocit.
|
zpět na předmluvu
|
<
předchozí stránka
|
následující stránka
>
| |