Peugeot se na okruh La Sarthe vrací s turbodieselovým prototypem nebo Turbodieselové Audi nezůstane dlouho osamoceno, tak zněly nadpisy článků poté, co Peugeot v roce 2005 ohlásil plány s nasazením svého nového typu 908 do závodů sportovních prototypů.
  Automobilka Peugeot, která dokázala vyhrát v letech 1992 a 1993 čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans s typem 905 měla se svojí novinkou i tentokrát ty nejvyšší ambice. Vývoj uzavřeného vozu, jehož celé typové označení zní 908 HDi FAP, trval něco málo přes rok a tak se veřejnosti mohl vůz v plné parádě představit již v lednu roku 2007 na známém okruhu Paula Ricarda při testovacích jízdách. Novináři i ostatní přihlížející mohli poprvé spatřit, uslyšet i ucítit pěti a půl litrový dvanáctiválcový motor se dvěma turbodmychadly, spalující naftu, jenž disponuje 730 koňskými silami a kroutícím momentem 1200 Nm a v duchu politiky snižování emisí také vybavený filtrem pevných částic - odtud písmenka FAP.
  Ostré rysy karbonového šasi vycházely ze studie 908 představené v roce 2006. Zvláštností a drobnou lstí je rozdělení postranních dvířek na dvě části. Zatímco vrchní část s oknem se vyklápí šikmo vpřed, spodní lze kompletně vyjmout. Toto řešení je v podstatě jen ústupkem pravidlům stanovujícím rozměry dveří. Monokok s karbonových vláken, šestistupňová sekvenční převodovka, dvojitá trojúhelníková ramena, tlumiče pushrod nebo elektrický posilovač řízení jsou dnes u těchto hi-tech vozů celkem běžnou záležitostí. Také karbonovo-keramické brzdy a hořčíkové disky najdeme napříč startovním polem. Pro úplnost ještě dodám, že hmotnost vozu je 925 kg.
  Ostrý debut pak vozy absolvovaly 15. dubna v Monze při 1000 kilometrovém závodě, který je součástí evropské serie Le Mans. Peugeot obstál a jeho vozy obsadily první a třetí místo. Tým Audi Sport se však evropské serie LM neúčastnil a tak přímé srovnání s jejich největším rivalem se prozatím nekonalo.
  Mnohem lepší srovnání přinesl až před závodní test na trati La Sarthe počátkem června, kde dosahované časy dávaly tušit, čeho všeho jsou Peugeoty schopny. Také samotná kvalifikace na čtyřiadvacetihodinový závod potvrdila výkonnostní převahu Peugeotů nad zbytkem startovního pole, byť před nejrychlejším z vozů Audi rozdíl činil jen šest desetin sekundy na jeden okruh. Na druhou stranu pro Audi hovořila jednoznačně léty ověřená spolehlivost jejich vozů.
  Hned po startu se Audi začala tlačit dopředu, navíc v šikaně Dunlop chyboval z pole position startující Bourdais a tak se po pár okruzích všechna tři Audi seřadila na prvních třech místech. Dvojice továrních Peugeotů - číslo 7 ve složení Nicolas Minassian, Marc Gené, Jacques Villeneuve a číslo 8 ve složení Sébastien Bourdais, Stéphane Sarrazin a Pedro Lamy, se držela v závěsu. Když ze závodu uběhla pouhá jedna hodina, spustil se prudký liják a na trať vyrazil poprvé safety car a startovní pole se opět sjelo. Sotva safety car zabočil do boxů, aby mohl závod pokračovat, měl kolizi s bariérou Rockenfeller jedoucí na Audi s číslem tři. V témže čase odpadl ze závodu také vedoucí vůz katogorie GT1 - Corvette s číslem 63. Závod pak dále pokračoval v předchozím duchu, obě zbylá Audi ujížděla Peugeotům a budovala si náskok. Osmičku postihly technické potíže se zavěšením zadního kola a nadvakrát zamířila k mechanikům, kde opravami strávila dlouhé čtyři okruhy. O půlnoci pak měla Audi náskok na sedmičku Peugeotu čtyř, respektive dvou okruhů.
  Během noci odpadlo ze závodu množství vozů všech kategorií. V sedmnácté hodině závodu postihla nehoda dvojku Audi, když se Capellovi uvolnilo v plné rychlosti v zatáčce Indianapolis levé zadní kolo a neovladatelný vůz narazil do bariéry. Jezdec vyvázl naštěstí bez zranění a dokonce se ještě pokusil vůz dopravit do boxů, ale marně.
  V poledne se neplánovaně v boxech objevila sedmička Peugeotu s poruchou tlaku oleje, která se ale nakonec ukázala mnohem vážnější a závod pro ni skončil.
  Na poslední tři hodiny závodu se znovu rozpršelo, což opět vedlo k mnoha incidentům. Déšť později ještě zesílil a na trať se proto znovu vydal safety car. Když byl závod naposledy restartován, zbývalo do konce pouhých dvanáct minut a většina startovního pole už jen udržovala svoje pozice. Peugeot tedy svoji první přímou bitvu s Audi v Le Mans prohrál, dá se ale říct, že se ctí.
Komerční a spíše průměrný model na snímcích pochází z dílen francouzské firmy Norev a do mojí sbírky jej věnoval sběratel a přítel, pan Dušan Remiš.

Související článek - Peugeot 908 HDi FAP - vítězný vůz závodu 24 hodin Le Mans 2009.

Slider