Od tragické nehody v Le Mans v roce 1955 se automobilka Mercedes-Benz
nezúčastňovala jako tovární tým žádného šampionátu. Tuto skutečnost
změnil až švýcarský konstruktér a nadšenec Peter Sauber, který
požádal továrnu Mercedes o možnost testování svého nejnovějšího
závodního vozu v jejich aerodynamickém tunelu. Představitelé
Mercedesu souhlasili a navíc byli výsledky testů tak nadšeni, že z
této spolupráce vznikl exkluzivní kontrakt na dodávku motorů. Psal
se rok 1985.
Prvním
výsledkem této spolupráce byl Sauber C8 postavený pro světový
šampionát sportovních vozů, který provozoval tým Kouros. Mercedes-Benz
byl tehdy uváděn jen jako dodavatel motorů. Prvního vítězství
dosáhli jezdci Henry Pescarolo a Mike Thackwell v závodě na 1000 km
Nürburgringu v roce 1986. Pro ročník 1987 byl připraven typ C9,
který se na první pohled od svého předchůdce příliš nelišil a také
výsledkově nijak neoslnil. Veškerá pozornost se soustředila na start
v Le Mans. Cílem však neprojel ani jeden ze dvou vozů. Byla to velmi
nevydařená sezóna a navíc po jejím skončení tým opustil titulární
sponzor.
Od
tohoto momentu nastal v historii typu C9 zvrat. Tým byl oficiálně
přejmenován na Sauber-Mercedes a do ročníku 1988 vyjely černé vozy v
barvách nového sponzora AEG-Olympia. Jeden z podniků šampionátu zavítal i
k nám na Masarykův okruh do Brna a já měl tu čest být při tom. Ještě
dnes si živě pamatuji ten nezaměnitelný hluboký a velmi hlasitý zvuk
osmiválců Mercedes. 360 km dlouhý závod byl ve znamení souboje
Mercedesů a Jaguárů doplněných plejádou vozů značky Porsche. Závod
vyhrála dvojice Jean-Louis Schlesser a Jochen Mass před dvěma
Jaguáry a týmovými kolegy Weaverem a Baldim.
K triumfu v Brně tým přidal ještě další čtyři vítězství mezi které
patřilo i to na belgickém okruhu Spa Francorchamps 18. září 1988. Za
chladného a deštivého počasí startovala dvojice Mauro Baldi a Stefan
Johansson (st. číslo 62) z pole position. Druhý vůz týmu Sauber-Mercedes
s číslem 61, pilotovaný Schlesserem a Massem startoval jako třetí.
Původně tisíci kilometrový závod byl, podle pravidel, po šesti
hodinách ukončen. Do završení celé vzdálenosti chyběly jezdcům pouhé
tři okruhy. Pořadí v cíli odpovídalo pořadí na startovním roštu.
První Baldi
/
Johansson, druzí Lammers / Brundle na Jaguáru a třetí Schlesser /
Mass.
Le Mans ale stále zůstával pro Mercedesy nedobytnou pevností, když
ani na čtvrtý pokus neobstály. Ba co víc, kvůli opakovaným problémům
s explodujícími pneumatikami v trénincích do závodu raději ani
nenastoupily. Teprve pátý pokus proměnily, už stříbrné šípy, ve
vysněné vítězství. Navíc Schlesser zajel v tréninku absolutní
rekord, když po rovince Mulsanne uháněl rychlostí 398 km/h! V roce
1990 cé devítku nahradil typ C11.
Základní údaje o Sauberu-Mercedes C9 specifikace pro rok 1988: hliníkový
vidlicový osmiválcový motor Mercedes-Benz M117 přeplňovaný dvěma
turbodmychadly, zdvihový objem 5 litrů, přímé vstřikování paliva,
5-stupňová manuální převodovka Hewland, výkon motoru 720 koní při
7000 otáčkách, kroutící moment 810 Nm při 3500 otáčkách.
Špičkový model vítězného vozu ze Spa vyrobila americká firma Exoto.
Nepřesnost, na jinak dokonalém modelu, však představuje francouzská
vlajka u jména italského jezdce Maura Baldiho. Inu Američané... Na fotografiích si můžete prohlédnout vůz s výrobním číslem A1018. |