Na konci roku 1971 se automobilka Porsche rozhodla zaměřit svoji
pozornost k závodům skupiny 7, která svojí zdánlivou volností
technických předpisů, poskytovala široké možnosti pro konstruktéry.
Zejména zámořská série Can-Am a její evropská varianta Interserie
často ve startovním poli nacházela nejrozmanitější konstrukce.
Prvním typem byl spyder 917/10, který byl otevřenou verzí kupé 917
avšak s použitím odlehčených komponentů z nových materiálů a větší
nádrží. Jako pohonná jednotka posloužil plochý dvanáctiválec o
objemu 5 litrů, který však již za konkurencí výkonově zaostával.
Porsche
se rozhodovalo, zda použije starší šestnáctiválec nebo půjde do té
doby neprobádanou cestou a svým motorům přidá turbodmychadla.
Zvítězila druhá varianta. Výkon dvanáctiválce se zvedl na 950 koní.
Jízda s takto výkonným vozem ovšem nebyla ani trochu snadná. U
motorů se projevoval výrazný turboefekt a pokud jezdec neudržoval
motor v optimálním rozsahu otáček, byl velmi líný. Současně také
kladl na jezdce vysoké nároky při práci s plynovým pedálem.
Výrazný podíl na vývoji těchto vozů měli jezdci Mark Donohue a
George Follmer, který vybojoval pro Porsche titul šampiona Can-Am v
roce 1971. Přesto, že i v následujícím roce Porsche poráželo
konkurenci, vývoj nestagnoval.
V roce 1973 přišel na scénu mohutnější a výkonější typ 917/30,
vyvinutý a nasazovaný týmem Penske s Markem Donohuem za volantem.
Objem motoru byl zvýšen na 5.4 litrů. Výkon se vyšplhal až na
neuvěřitelných 1580 koní. Pro závodní účely motor disponoval výkonem
1100 koní při 7800 otáčkách. Kroutící moment byl ohromujících 1112
Nm ! Vůz dokázal zrychlovat z 0 na 100 km/h za 2 sekundy.
Prodloužená kapotáž se zlepšenou aerodynamikou dovolovala dosahovat
maximální rychlosti 386 km/h. Donohue se stal s tímto vozem vítězem
celé série Can-Am, když vyhrál šest z osmi závodů.
V
roce 1974 došlo ke změně pravidel a tým Penske se zúčastnil pouze
jediného závodu. Vinou ropné krize a upadajícího zájmu jak ze strany
týmů, tak ze strany diváků byl ročník 1975 zcela zrušen.
Na uzavřené trati v Talladeze tak alespoň vytvořil Donohue
rychlostní rekord, který měl hodnotu 221 mil v hodině (= 355,66 km
/h). To byl definitivní konec kariéry jak vozů Porsche 917, tak
Marka Donohua, který deset dní po rekordu tragicky zahynul při
tréninku na GP Rakouska vozů formule 1.
Originál tohoto vozu je dodnes majetkem Porsche a je k vidění v
muzeu ve Stuttgartu. Limitovanou edici tohoto úžasného monstra
vyrobila firma Minichamps. Model na fotografiích níže nese výrobní
číslo 0264.
Slider
This jQuery slider was created with the free Hi Slider for WordPress plugin,Joomla & Drupal Module from hislider.com.