...a takhle to všechno začalo
 

zpět na úvodní stránku   |   seznam modelů   |   download   |    

Předmluva

  Čím víc se blížila stavba tohoto modelu do finiše, tím víc jsem přemýšlel, jak tento článek začít.
Co třeba "Běh na dlouhou trať..." ? Nebo "Sisyfovský úkol..."? Ne. "Kostlivec ve skříni" bude to pravé !
   Jestli něco dokonale vystihuje příslovečného kostlivce ve skříni, tak je to právě tento model, s jehož stavbou jsem začal už počátkem roku 2007 a k jeho dokončení došlo v listopadu 2024, tedy po téměř 18 letech. Ptáte se proč? Na vině nebyla ani ztráta motivace, ani jiné projekty, ale prostě fakt, že jsem se v jednu chvíli dostal do bodu, kdy bylo potřeba do rámu instalovat motor s převodovkou a to se ukázalo jako tvrdý a zákeřný oříšek. Můj původní záměr byl udělat obojí z moduritu, ale od toho jsem rychle upustil. Další pokusy byly s keramickou hlínou, ale stále tomu chyběla preciznost a potřebná přesnost. Tehdy putoval model poprvé v krabici do skříně.
   Mnohem realističtější vypadal nápad na použití motoru z nějakého dárcovského modelu v odpovídajícím měřítku. "Jo to by šlo!" Hledal jsem, až jsem kápnul na model FIAT 124 Spider od Sun Staru, o němž jsem věděl, že právě tento vůz disponoval motorem 1.6 DOHC, který jsem pro svůj Metalex tak nutně potřeboval. Model jsem koupil a šetrně odstrojil a získal tak maketu motoru. Jenže tušíte správně, chyběla ještě převodovka. Jednak proto, že Sun Star má převodovku jen velmi ledabyle naznačenou, ale hlavně proto, že v Metalexu spojili motor FIAT s převodovkou ze Škody 100. Co dál? Najít stovku v osmnáctině a ještě s motorem a převodovkou? Tentokrát to neklaplo a krabice s modelem šla opět do skříně.
   A vypadalo to, že tam snad zůstane na věky nebýt rychlého nástupu komerčních 3D tiskáren. To je věc! Nakonec jsem se rozhodl, že si přemodeluji i samotný motor. Z dárce jsem si odměřil pouze přibližné rozměry a za pomoci dobových katalogů a desítek fotografií z webu jsem vytvořil motor i převodovku vlastní. A zdaleka nezůstalo jen u toho.

Poděkování: Markovi L. za poskytnutí cenných informací o motorech FIAT, rodině za trpělivost se mnou, Dušanovi za neutuchající podporu a nadšení a samozřejmě časopisu Automobil.

 
Kapitola první: Trubkový rám
Kapitola druhá: Zavěšení
Kapitola třetí: Podlaha
Kapitola čtvrtá: Motor a převodovka
Kapitola pátá: Kapotáž
Kapitola šestá Zkompletování modelu