Čím víc se blížila stavba tohoto modelu do finiše, tím víc
jsem přemýšlel, jak tento článek začít.
Co třeba "Běh na dlouhou trať..." ? Nebo "Sisyfovský úkol..."? Ne.
"Kostlivec ve skříni" bude to pravé !
Jestli něco dokonale vystihuje příslovečného kostlivce ve skříni,
tak je to právě tento model, s jehož stavbou jsem začal už počátkem
roku 2007 a k jeho dokončení došlo v listopadu 2024, tedy po téměř
18 letech. Ptáte se proč? Na vině nebyla ani ztráta motivace, ani
jiné projekty, ale prostě fakt, že jsem se v jednu chvíli dostal do
bodu, kdy bylo potřeba do rámu instalovat motor s převodovkou a to
se ukázalo jako tvrdý a zákeřný oříšek. Můj původní záměr byl udělat
obojí z moduritu, ale od toho jsem rychle upustil. Další pokusy byly
s keramickou hlínou, ale stále tomu chyběla preciznost a potřebná
přesnost. Tehdy putoval model poprvé v krabici do skříně.
Mnohem realističtější vypadal nápad na použití motoru z nějakého
dárcovského modelu v odpovídajícím měřítku. "Jo to by šlo!" Hledal
jsem, až jsem kápnul na model FIAT 124 Spider od Sun Staru, o němž
jsem věděl, že právě tento vůz disponoval motorem 1.6 DOHC, který
jsem pro svůj Metalex tak nutně potřeboval. Model jsem koupil a
šetrně odstrojil a získal tak maketu motoru. Jenže tušíte správně,
chyběla ještě převodovka. Jednak proto, že Sun Star má převodovku
jen velmi ledabyle naznačenou, ale hlavně proto, že v Metalexu
spojili motor FIAT s převodovkou ze Škody 100. Co dál? Najít stovku
v osmnáctině a ještě s motorem a převodovkou? Tentokrát to neklaplo
a krabice s modelem šla opět do skříně.
A vypadalo to, že tam snad zůstane na věky nebýt rychlého nástupu
komerčních 3D tiskáren. To je věc! Nakonec jsem se rozhodl, že si
přemodeluji i samotný motor. Z dárce jsem si odměřil pouze přibližné
rozměry a za pomoci dobových katalogů a desítek fotografií z webu
jsem vytvořil motor i převodovku vlastní. A zdaleka nezůstalo jen u
toho.
Poděkování: Markovi L. za poskytnutí cenných informací o motorech
FIAT, rodině za trpělivost se mnou, Dušanovi za neutuchající podporu
a nadšení a samozřejmě časopisu Automobil.