Po zániku šampionátu ITC v roce 1996 obrátila továrna Mercedes – Benz,
stejně jako její městský rival Porsche, svoji pozornost k nově
vznikajícímu světovému poháru FIA GT.
Porsche využilo skuliny v pravidlech a postavilo ryzí sportovní vůz,
nesoucí pouze společné znaky s produkčním
GT-čkem, čímž získalo před soupeři nemalou výhodu. FIA se proto
rozhodla prodloužit termín pro homologaci a umožnila tím i ostatním
týmům získat čas pro stavbu povinných 25 kusů produkčních vozů, ze
kterých byly jejich vozy odvozeny.
Mercedes-Benz
ve spolupráci se svým dvorním úpravcem AMG a dalšími partnery
zapracoval na vývoji a stavbě unikátního typu CLK-GTR, který
nepostrádal nejmodernější technologie jako karbonový monokok
(vyrobený známou firmou Lola), panely z uhlíkových kompozitů,
zavěšení na dvou ramenech systému Pull-Rod nebo sekvenční
šestistupňovou převodovku. Uprostřed byl uložen mohutný
dvanáctiválec do V o objemu šesti litrů, který omezen povinnými
restriktory dával výkon 600 koní.
Podobně jako u výše zmíněného
Porsche odkazovaly i u CLK-GTR některé
detaily na produkční dvoudveřové kupé. Přední i zadní světlomety,
mřížka chladiče nebo nezbytná trojcípá hvězdička na kapotě. Co však
na produkčních vozech nenajdeme, je umístění nasávacího otvoru na
střeše, za jehož řešení vděčíme inženýrům McLarenu a které obkoukala
celá řada týmů.
V rekordně
krátkém čase byly vyrobeny dva první vozy, které se mohly směle
postavit na start úvodního podniku sezóny 1997 na domácí trati
Mercedesu v Hockenheimu. Bohužel se oba vozy potýkaly s technickými
problémy a v prvních třech závodech příliš neoslnily. Dlouhou letní
pauzu vyplněnou čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans využili v továrně
dokonale. Nejen, že se na startu objevil třetí tovární vůz CLK-GTR a
výkon dvanáctiválce vzrostl na 630 koní, ale hlavně od čtvrtého
závodu, opět na Hockenheimringu, začala hvězda Mercedesů prudce
stoupat vzhůru a CLK-GTR slavil jedno vítězství za druhým.
V konečném účtování sezóny 1997 zvítězil Mercedes pětkrát, což
vyneslo tovární jezdecké jedničce, Berndu Schneiderovi, i titul
mistra světa.
V sezóně 1998 opustil tovární tým BMW třídu GT a soustředil se výhradně
na vytrvalostní závody v kategorii otevřených prototypů, čímž se o
něco ochudila konkurence. S novým výkladem pravidel se však do hry
vrátilo Porsche, které vytáhlo do boje se zbrusu novým typem
911 GT1-98.
Oba úvodní podniky však patřily opět Mercedesu. Továrna ale snovala
plány, jak ovládnout závod závodů – čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans
a tak přenechal od třetího závodu vozy typu CLK-GTR týmu Persson a
na scéně se objevil mladší sourozenec CLK-LM.
Nejen označení, ale i celkový vzhled dával jasně najevo, kde bude jeho
hlavní místo. Příď vozu byla snížena, rovněž tak i střešní nasávací
otvory. Vůbec celý systém proudění vzduchu uvnitř vozu byl
přepracován tak, aby bylo dosaženo co nejvyšší maximální rychlosti a
přítlaku. Mnohem větší překvapení se objevilo pod kapotou vozů.
Technici AMG totiž oprášili téměř deset let starý osmiválec,
používaný ve sportovních prototypech Sauber skupiny C !
Z pětilitrového motoru bylo odstraněno přeplňování a v rámci
pravidel náležitě zvětšen restriktor. Tím motor dosahoval
srovnatelných parametrů s mnohem robustnějším a těžším
dvanáctiválcem, při očekávané vyšší spolehlivosti. Ta se ale
nedostavila a oba vozy opustily čtyřiadvacetihodinovku ani ne ve
čtvrtině. To bylo velké rozčarování.
Tým se tedy ve zbytku sezóny soustředil na účinkování v šampionátu FIA GT,
kde se typu CLK-LM podařilo vyhrát osm zbývajících podniků z toho
šestkrát to byl vítězný double. Z mistrovského titulu se
nakonec,
při stejném počtu vítězství jako měli Bernd Schneider s Markem
Webberem, radovali Klaus Ludwig a Ricardo Zonta. Ludwig tak zároveň
nejkrásnějším možným způsobem zakončil svoji mnohaletou kariéru
továrního jezdce Mercedesu.
Do nové sezóny se z celkem pochopitelných důvodů, kromě Mercedesu,
nepřihlásil žádný jiný účastník a třída GT1 byla zrušena ještě před
dovršením tříletého plánu.
Mercedes se pak pokusil o reparát v Le Mans se zcela novým, leč velmi
neposedným typem CLR, ale po dvou krkolomných saltech Marka Webbera
a Petera Dumbrecka se za Mercedesy v Le Mans navždy zavřela garáž…
Model firmy Maisto zvětšňuje vítězný vůz Bernda Schneidera a Marka
Webbera ze závodu 1000 km Suzuka
z 23. srpna roku
1998 a do mojí sbírky jím přispěl přítel sběratel Dušan Remiš. |