Italská značka Maserati je spojená s motoristickým sportem snad od
jeho vzniku a její vozy úspěšně bojovaly v nejrůznějších
kategoriích. Po Fangiově zisku 5. titulu mistra světa formule 1 v
roce 1957 a jeho rozhodnutí odejít do závodnické penze, se i továrna
Maserati rozhodla stáhnout a poskytovat pouze podporu soukromým
týmům.
V
roce 1959 konstruktéři Maserati, jmenovitě Giulio Alfiery, vymysleli
typ 60 a později i jeho druhou generaci typ 61, se kterými hodlali
uspět ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Těmto vozům se začalo
přezdívat Birdcage (ptačí klícka). Jeho šasi totiž tvořil velmi
lehký, ovšem dostatečně tuhý, svařovaný rám z trubek. Většina
mechanických částí včetně motorů pocházela ze staších vyřazených
typů. Například nezávislé zavěšení všech kol mělo svůj původ ve
formulových vozech. Mohutné čelní sklo bylo zakomponováno do
hliníkové karoserie a tvořilo aerodynamický prvek.Typ
60 používal 200-koňový čtyřválcový dvoulitr, zatímco do typu 61 byl
instalován 250-koňový agregát o objemu válců 2.9 litrů. Převodovky
byly mechanické pětistupňové. Hmotnost vozů se pohybovala kolem 600
kg. Typ 60 dosahoval maximální rychlosti 270 km/h. Typ 61 byl ještě
o 15 km/h rychlejší. Přes tyto přednosti však americký tým Camoradi,
který do Le Mans v roce 1960 nasadil tři vozy typu 61, neuspěl. Do
cíle nedojel ani jediný.
Světový šampionát sportovních vozů však netvořila je
čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans, nýbrž ještě další čtyři tradiční
náročné podniky. 1000 km Buenost Aires, 12 hodinovka na Sebringu,
1000 km Nürburgringu a Targa Florio. Uspět týmu Camoradi se však
podařilo pouze na Nürburgringu. Téměř třiadvacetikilometrová Severní
smyčka znamená vždy pro jezdce nepřetržité vypětí. V
tisícikilometrovém závodu čekalo na jezdce v deštivém počasí
nekonečných 44 okruhů. Do závodu odstartovalo 85 vozů. Mezi nimy
byly i dvě Maserati typ 61. S číslem 5 jel zkušený a velmi rychlý
Stirling Moss, jehož za volantem střídal talentovaný američan Dan
Gurney. S druhým vozem, číslo 6, jela dvojice Masten Gregory a Gino
Munaron.
Moss
zajel nejrychlejší kolo závodu průměrnou rychlostí 142 km/h (časem 9
min. a 37 sekund rovných). Celkově potom trval závod vítězné dvojici
Moss / Gurney 7 hodin 31 minut a 40 sekund. Druhý vůz v pořadí dojel
do cíle téměř s tří minutovou ztrátou. Gregory a Munaron obsadili v
tomto náročném závodě 5. místo. Vozy Maserati Tipo 61 se těšily
velké oblibě zvláště v severní Americe a za jejich volanty usedali i
takoví jezdci jako Caroll Shelby, Jim Hall nebo Roger Penske.
Originál vítězný vůz byl v roce 2003 nabídnut do dražby s očekávanou
cenou kolem 2 milionů dolarů. Překrásný, detailně propracovaný model
tohoto vozu vyrobila firma CMC. Model je ručně vyrobený a skládá se
z 1140 dílů. Můj kus má výrobní číslo 10583 a jeho fotografie si
můžete prohlédnout níže. |