I když v rodokmenu
Ferrari 333 SP najdeme také společnosti Dallara, MOMO
nebo Michelotto, na jeho ušlechtilém, charizmatickém vzhledu, tak
typickém pro všechna Ferrari, to nikterak neubírá. Od první verze z
roku 1993 vzniklo ještě několik modifikací. Většinou se týkaly
přední části nebo postranních vstupů vzduchu, ale verze long tail z
roku 1998, kterou
nasadil
tým JB Competition do slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans v roce
1998, se všem vymyká. Zatímco přední část postrádá jak rozměrný
spliter, tak boční flopy, zadní část se výrazně protáhla a křídlo
přišlo o svoje vysoké bočnice. Důvod těchto úprav je zřejmý a léty
ověřený. Na vysokorychlostních okruzích, jakým ten v La Sarthe je,
se totiž neklade přílišný důraz na přítlak, zatímco dosažení co
nejvyšší maximální rychlosti je podřízeno vše.
Společné všem verzím je šasi z uhlíkových vláken, hliníkový dvoumístný
voštinový monokok, plochá podlaha, odpružení
systémem
push rod na obou nápravách, ale hlavně vidlicový dvanáctiválec s
pětiventilovou technikou, s nezaměnitelným pištivým zvukem, který
pocházel z produkčního typu F50, jehož objem byl podle pravidel IMSA
snížen na 4 litry, dával 862 kilogramů (889 kg u verze long tail)
těžkému vozu výkon 641 koní při 11000 otáčkách (maximálně točil
12000/min.). Výkon byl ovšem kvůli povinnému 48 mm restriktoru pro
dvacetičtyřhodinový závod snížen na 575 koní. Změnu prodělala také
nádrž, jejíž objem byl naopak zvětšen ze 70 na 100 litrů. S
pětistupňovou sekvenční převodovkou dosahoval vůz rychlosti podle
použitého stálého převodu až 368 km v hodině.
Malou perličkou je také značení jednotlivých šasi, kterých bylo
vyrobených za téměř 10 let celkem 40. Čísla 001 až 004 jsou vozy
vyrobené přímo v dílnách Ferrari, 005 až 014 vyrobila Dallara a 015
až 041 vyrobila společnost Michelotto. Pořadová třináctka totiž byla
vynechána a to je celá záhada. Model, jehož vznik jsem popsal v
"deníku", má
svůj předobraz v šasi číslo 022.
Do závodu se kvalifikoval vůz s číslem 5 se ztrátou 9 sekund až jako
sedmnáctý ze 47, což v početné konkurenci továrních týmů nebyl
nejhorší výsledek. Navíc mezi všemi přihlášenými Ferrari 333 SP byl
nejrychlejší. Horké počasí, které provázelo celý závod, postupně
decimovalo startovní pole. Nejprve nevydržely Mercedesy, krátce na
to odstoupila obě tovární BMW a dvě ze tří Toyot. Na obě tovární
Porsche 911 GT1 zbytek pole nestačil, ale o další pořadí se dál
sváděl boj. Bohužel po necelých třinácti odjetých hodinách vystavila
stopku Ferrari číslo 5 závada na převodovce a tak
prapor
Ferrari musela převzít konkurence. Nejlépe se v cíli umístilo na
osmém místě Ferrari 333 SP týmu Doyle Risi Racing, které na vítězné
Porsche ztratilo 19 okruhů.
Přestože se Ferrari 333 SP za svoji desetiletou kariéru stalo šampionem
různých sérií po celém světě, závod závodů se mu nikdy vyhrát
nepodařilo. I tak je ale stále na co se dívat a tyto vozy patří k
ozdobám na všech motoristických festivalech. Bohužel na jeho
pokračovatele stále čekáme, a tak si můžete čekání zpříjemnit pár
fotografiemi makety vozu číslo 5, za jehož volantem se střídali
jezdci Vincenzo Sospiri,
Jean-Christophe Bouillion a
Jèrôme Policand.
|