Na téma Viper se dá popsat mnoho a mnoho stránek a stále bude o čem
psát. Vždyť je to také jeden z nejrozšířenějších a nejúspěšnějších
vozů v kategorii GT. Jeho závodní historie začíná rokem 1996, kdy
zmije debutovala za velkou louží v seriálu IMSA. Už počátkem 90. let
20. století okouzloval zákazníky svým neokoukaným designem roadster
Viper RT/10 a tak není divu, že myšlenka dostat tento vůz na závodní
trati na sebe nenechala dlouho čekat. V roce 1995 bylo veřejnosti představeno kupé GTS.
Automobilka Chrysler, pod kterou značka Dodge patří, uvažovala od počátku
s nasazováním Viperů nejen v severní Americe, ale i v Evropě a k
tomu potřebovala silného a zkušeného spojence. Volba proto padla na
francouzský tým ORECA, který byl přizván, aby se podílel na vývoji
vozu, který nesl označení GTS-R. O podvozek se postarala jiná neméně
známá společnost, a to Reynard. Vůz poháněl vidlicový destiválec o
objemu
7986 ccm a výkonu 500 koní při
5000 otáčkách. Stokilometrové rychlosti
dosáhl
1475.5 kg těžký
vůz z klidu za 3,8 sekundy a maximální rychlost atakovala hodnotu
322 km/h (tj. 200 mph).
Jeho závodní historie začíná rokem 1996, kdy zmije debutovala za
velkou louží v seriálu IMSA. O rok později se pozornost týmu upnula
do nově vzniklého šampionátu FIA GT a zmije začala sbírat úspěchy ve
slabší kategorii GT2. V ročníku 1998 potvrdila drtivou převahu v
celém šampionátu a k výčtu úspěchů přidala také svoje první
vítězství ve třídě ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans (celkově 11.
místo). Počet Viperů na startovním roštu neustále vzrůstal a jeho
služeb využívaly např. i tým Paula Belmonda, tým Chamberlain nebo
Carsport Holland.
V sezóně 1999 se tým Oreca rozrostl na čtyři vozy,
z nichž dva pokračovaly v účasti v šampionátu FIA GT a dva se
připojily do nově vzniklé série ALMS. A i zde se dominance Viperů
naplno projevila a se šesti vítězstvími tuto sérii ovládly.
Ročník
2000 se jak pro tým Oreca, tak pro Viper samotný stal přelomovým.
Tým opustil účinkování v šampionátu FIA GT a soustředil se pouze na
ALMS. Dál pokračoval v úspěšném tažení, i když s koncem sezóny
začínal pociťovat sílící tlak továrního týmu Corvette. Také zbylé
týmy provozující Vipery v seriálu FIA GT zaznamenaly ústup z pozic.
Tentokráte byly přemoženy anglickými vozy Lister Storm. Tím ale úspěchy Viperů
nekončily, neboť tu stále ještě zbývala obhajoba vítězství z
předchozích dvou ročníků v závodě závodů - na trati v La Sarthe při
slavné dvacetičtyřhodinovce.
Do té nastoupila za horkého slunečného počasí trojice továrních
Viperů týmu Oreca se startovními čísly 51, 52 a 53. Zatímco v
absolutním pořadí ovládly kvalifikaci jednoznačně prototypy Audi R8,
ve třídě GTS se rozpoutal tuhý boj mezi Vipery a Corvettami.
Nejrychlejším se podle očekávání stala padesát jednička
s Karlem
Wendlingerem, Olivierem Berettou a Dominiquem Dupuyem následovaná
dvojicí Corvett s čísly 63 a 64 a oběma týmovými kolegy. Jak vysoká
úroveň přípravy obou konkurenčních týmů byla, dokazuje fakt, že do
cíle závodu dojely všechny jejich vozy.
Posádka čísla 51 tedy zvítězila v kategorii GTS a co víc, celkově to bylo
vynikající 7. místo, druhou pozici ve třídě pak obsadila
třiapadesátka s jezdci
Davidem Donohuem, Ni Amorimen a Anthony Beltoisem. Třetí a čtvrtá
příčka patřila Corvettám a na páté dojela trojice s Vipere týmu
Oreca v sestavě
Tommy Archer, Marc Duez a Patrick Huisman.
Po tomto vítězném hattricku tým Oreca ukončil spolupráci s Chryslerem a
dál se věnoval vývoji prototypů. V roce 2001 skončil vývoj a tovární
podpora automobilky samotné. Dodge Viper GTS-R se pak ještě na
okruzích objevovaly v rukou soukromých týmů. Tým Labre Competition s
ním získal ještě titul ve FIA GT za rok 2001. V dalších dvou letech
už Vipery nebyly tolik konkurence schopné a do popředí se prodraly
nové maranelské zbraně - Ferrari 550.
Podařené modely vozů připravila firma Autoart a já jsem ten svůj získal od
přítele sběratele pana Dušana Remiše. |