Jednou z výrazných postav amerických sportovních vozů byl Jim
Hall. Podnikatel, úspěšný závodník, ale také konstruktér, který si
dobře uvědomoval, že dobře zvládnutá aerodynamika je tou jedinou
nejlepší cestou k úspěchu.V dílnách Chaparralu, jak se jeho
společnost i tým nazývali, tak postupem času vzniklo několik typů,
kde můžeme pozorovat první pokusy například s křidélky zvyšujícími
přítlak na přední nápravě, tak mnohem odvážnější kreace s mohutnými
sklopnými
zadními křídly u pozdějších modelů (2E, 2F, 2H).
Zcela odlišnou koncepcí se vyznačoval typ 2J. Na první pohled vůz zcela
postrádá výše uvedené aerodynamické prvky a
omezuje
se pouze na odtrhovou hranu na zadní kapotáži. Obří přítlačná křídla
byla v době vzniku 2J již zakázána. Naopak dobře partné je
zakrytování zadních kol. Při detailnějším pohledu na spodní část
vozu pak můžeme spatřit polykarbonátovou lištu lemující celý obvod
od předních kol až dozadu. Opravdový šok pak čeká pozorovatele při
pohledu na záď. Namísto poloodkrytého pohledu na motor, převodovku a
nápravu, jak bylo obvyklé u tehdejších sportovních vozů, udeří do
očí pár obřích ventilátorů na pečlivě uzavřené kapotáži. A tajemství
je prozrazeno.
O přítlak se teď starají právě tyto
dva 17 palcové ventilátory, odsávající za jízdy vzduch zpod vozu.
Aby tento přísavný efekt nebyl mařen přisáváním vzduchu z boku nebo
přídi, k tomu právě slouží již zmiňovaná polykarbonátová ohrádka o
síle 0.09 palce, která umožňovala pohyb nahoru a dolů tak, aby byla
vždy v kontaktu s vozovkou. Pikantní se může zdát zvolený pohon
ventilátorů. O ten se totiž stará dvouválcový dvoudobý motor původem
ze sněžného skůtru, uchycený
shora k převodovce.
Co se týká vlastní konstrukce vozu, jedná se víceméně o konvenční
vůz z přelomu 60. a 70. let. Šasi je tvořeno hliníkovým
polomonokokem, který byl zvolen proto, aby lépe odolával pevnostním
nárokům a současně splňoval předepsané váhové limity. Proti svým
předchůdcům je vůz ale o něco širší, aby poskytoval větší stabilitu
při průjezdu rychlými zatáčkami.
Ve vozech Chaparral bilo vždy srdce od Chevroletu. Nejinak je tomu i u
2J. Osmiválec samozřejmě do V o objemu sedm litrů s přímým
vstřikování paliva, uložený uprostřed, poskytoval
výkon 680 koní při 7000
otáčkách a byl spojen s třístupňovou automatickou převodovkou
vlastní výroby ! K upevnění 15” kol bylo použito netypicky šesti
šroubů namísto
jedné
centrální matice.
Není se co divit, že vůz budil velká očekávání. Hall
si sice uvědomoval, že vůz neodkroužil dostatečné množství kilometrů
při testování, obával se ale, že jej s jeho nápadem předběhne
konkurence, proto nasazení vozu uspíšil a pro závodní debut v červenci
1970 na okruhu ve Watkins Glen najal hvězdu formule 1, Jackie
Stewarta. Stewart se s vozem rychle sžil a zajel i nejrychlejší
kolo, než byl donucen ze závodu odstoupit pro vařící brzdovou
kapalinu. Jak se později ukázalo,
nefungoval tou dobou už ani motor
pohánějící ventilátor. Hall se proto rozhodl vynechat tři
následující podniky a pokračovat ve vývoji.
O pokračování v šampionátu se tentokrát postaral Vic Elford na okruhu
Road Atlanta. Také on dokázal s náskokem jedné sekundy vybojovat
pole position. Start závodu nebyl ideální, neboť automatická
převodovka nebyla dostatečně rychlá a přes Elfordův vůz se ihned
přehnaly oba tovární McLareny v rukou Denny Hulma a Petera Gethina.
Během dvou kol, byl ale
Elford znovu v čele závodu. Naneštěstí
se znova začala projevovat katastrofální nespolehlivost motoru
ventilátorů a tak musel Elford několikrát zajet k mechanikům a
propadl se až na šesté místo, na kterém závod také dokončil.
I přes skutečnost, že typ 2J zatím nevyhrál žádný závod, začalo
být konkurenci jasné, že jakmile se podaří Chaparralu zajistit
potřebnou spolehlivost, nebude mít prakticky soupeře. A začaly se
objevovat protesty na legálnost
polykarbonátových
ohrádek s odůvodněním, že se vlastně jedná o pohyblivý aerodynamický
prvek. V tomto se tedy Jim Hall ve svém původním předpokladu mýlil,
když se domníval, že by některý ze soupeřů mohl jeho myšlenku použít
pro vlastní řešení. Namísto toho bylo použití ventilátorů respektive
přísavného efektu před posledním závodem sezóny zakázáno a jen po
dlouhém přemlouvání byl Elfordovi nakonec start povolen.
Tentokrát svým soupeřům v kvalifikaci naložil více, než dvě sekundy a
situace se opakovala. Definitivní tečku za působením revolučního
typu 2J zavinil v pátém kole závodu opět nefunkční motor
ventilátoru. Když vůz díky tomu ztratil přítlak, jen se štěstím neskončil Elford v betonové zdi lemující trať.
Jim Hall, znechucený chováním jak soupeřů, tak sportovních autorit,
nakonec na motorsport na celé desetiletí zanevřel. Až v roce 1980 se
stáj Chaparral znovu vynořila, aby oslavila vítězství v 500 mil
Indyanapolis.
Velmi zdařilou resinovou repliku ze závodu Road Atlanta vyrobila
v limitované sérii společnost Replicarz. |