Po třiasedmdesátileté pauze se v roce 2001 značka Bentley vrátila na závodní tratě. Uzavřený sportovní prototyp třídy LM GTP nesl označení EXP Speed 8 a byl dílem konstruktéra Petera Elleraye. Jako pohonná jednotka byl zvolen motor Audi V8 o objemu 3.6 litrů, známý z typu R8. U Bentley, narozdíl od Audi, však použili 6-stupňovou sekvenční převodovku Xtrac.
Karbonové šasi a hliníkový monokok bylo samozřejmostí. Nezávisle zavěšená dvojitá trojúhelníková ramena vpředu se stabilizátorem byla na obou nápravách. Mohutný vstup vzduchu zakomponovaný do střechy byl jedním z mála "hrbolů" na jinak dokonale ladných křivkách vozu. V tomto roce však sportovní stránka věci poněkud skřípala, když předpisy povolovaly otevřeným prototypům sice o milimetr větší průměr restriktoru, současně však ale musely používat pneumatiky o dva palce užší.
  Debutová účast typu EXP Speed 8 skončila pro první ze dvou Bentleyů na startu třetím místem, právě za dvojicí otevřených prototypů Audi. Druhý vůz po poruše převodovky a následném požáru závod nedokončil. Rok 2002 byl proto výzvou pro konstruktéry. Jak dosáhnout ještě lepší přilnavosti, vyššího výkonu a při tom udržet spotřebu a spolehlivost? Především bylo nutné analyzovat a přezkoumat každičký díl vozu. Dobré a spolehlivé ponechat a to špatné nahradit novým. A tak se v útrobách objevil celohliníkový osmiválcový čtyřlitr do V, přeplňovaný dvěma turbodmychadly a přímým vstřikováním paliva, taktéž od Audi, který hodnotu maximálního výkonu posunul na 650 koní a kroutící moment na 800 Nm. Hmotnost vozu se podařilo zredukovat z původních 917 na 908 kg.
  Když tým Bentley, posílen nadějným výsledkem z předchozího ročníku, postavil překvapivě na start 70. ročníku čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans pouze jediný vůz EXP Speed 8, začalo se ještě více spekulovat o možných zásazích mateřského koncernu VW, který neměl zájem na vytváření konkurenčního prostředí uvnitř vlastních řad. Navíc každý vývoj i něco stojí a tak se na start kromě již zmiňovaného jediného exempláře Bentley postavila trojice továrních Audi R8 doplněná ještě o neméně ambiciózní R8 v japonských barvách týmu Goh.
  A scénář z loňského roku se začal opakovat už od kvalifikace. Znovu byla nejrychlejší dvojka Audi s Pescatorim a Capellem, tentokrát doplněná o Herberta namísto Aiella, znovu spolu s nimi stála v první řadě jednička řízená Bielou, Kristensenem a Pirrem a znovu to celé ze třetí pozice jistila trojka, tentokrát však v nové sestavě Krumm, Werner a Peter. Konkurence ale také nezahálela a kromě Bentleye, který ale v kvalifikaci obsadil až 11. místo, se do popředí tlačily i vozy týmu Oreca, Cadilac nebo Courage a pozadu nechtěly zaostat ani vozy Dome nebo Panoz. Start závodu přinesl malou zápletku hned v zaváděcím kole, když třetí Audi v pořadí postihl defekt pneumatiky a tak zatímco oba vozy Audi v první řadě vyrazily vstříc čtyřiadvacetihodinovému maratonu, trojka zamířila ke svým mechanikům. Pořadím začaly míchat až první zastávky k dotankování paliva. Obě Audi na čele si již vyjely náskok před zbytkem svých pronásledovatelů. Mezi sebou však měli rozdíl pouze pár sekund. Mechanici rychleji odbavili jedničku, což vedlo ke změně na první pozici. Ne však na dlouho. Dravější Herbert za volantem dvojky předjel  Bielu a vrátil se do čela. Vzůru pořadím stoupal i Bentley se statovním číslem 8, kterému patřila čtvrtá pozice. První vážnější havárie vyřadila v 17. kole ze hry vůz Ascari, který vinou poškozeného tlumiče havaroval ve vysoké rychlosti do bariéry. Jezdec naštěstí vyvázl bez zranění. Se závadou turbodmychadla musel v témže čase do boxů i náš Bentley.
I když oprava netrvala příliš dlouho, zařadila se osmička až na 17. místo.
  S postupem času se na první čtyři místa naskládaly všechny vozy Audi a dávaly tušit jasný průběh závodu. Až nečekaně zdatně pronásledoval vedoucí čtveřici vůz MG Lola slabší skupiny LM GTP 675 za volantem s jezdci Reidem, Hughesem a Kanem, který se dokázal probojovat až na vynikající čtvrté místo.
  Čtrvrtá hodina závodu otřásla řádně doposud jednoznačným scénářem závodu, když nejprve vedoucí dvojce Audi praskla zadní guma, aby si stejnou zápletku zopakovala podruhé i trojka, což hrálo do karet MG Lole s číslem 26, která se tak posunula v pořadí už na třetí místo. Se západem Slunce se v boxech objevilo i Audi s číslem 5, které opravou vodního čerpadla ztratilo šest okruhů a spadlo z 5. na 17. místo. Vzhůru pořadím se dále prokousával i Bentley, kterému patřilo prozatimní sedmé místo.
  Noční fáze přinesla největší sklamání MG Lolám. Požár čísla 30, ale hlavně porucha převodovky na do té doby velmi rychlé šestadvacítce znamenala konec jejich účasti v jubilejním 70. ročníku. Opakovaně také nevydržely pneumatiky na vedoucích vozech Audi, ale bez vlivu na průběžné pořadí. Více než půlhodinu kroužení za zpomalovacím vozem pak způsobil únik oleje z jednoho z vozů Courage.
Po rozednění si mohli diváci přečíst následující pořadí: 1. Audi č.1, 2. Audi č.2 a 3. Audi s číslem 3. Na čtvrtou příčku se během noci posunul Bentley číslo 8 těsně pronásledovaný Cadilacem číslo 6. Jeho jezdec však nejprve neudržel vinou prasklé pneumatiky vůz na trati a po vyproštění z únikové zóny při stíhací jízdě nezvládl svůj stroj a znovu opustil trať. Tentokrát však i s poškozením svého vozu a následným propadem na průběžné deváté místo. Na čele se schylovalo k velké bitvě. Capello (Audi č.2) se snažil ze všech sil dostihnout jedničku. Zajel také nejrychlejší kolo závodu, ale další defekt pneumatiky znamenal ztrátu dvou okruhů a pokles na třetí místo. Také trojce se nevyhnuly technické potíže. Dvojka se tak mohla vrátit zpět na druhou pozici. A do třetice potíže u Audi, tentokrát u vedoucího vozu. Příčinou byl startér. Po jeho výměně se jednička vrátila na trať s necelým kolem náskoku na dvojku.
  Vedení týmu Audi si dobře uvědomovalo vzniklou situaci a žádné další drama se tudíš už nekonalo. Opět po roce zvítězila trojice Biela, Kristensen a Pirro před Herbertem, Pescatorim a Capellem. Třetí místo obsadili, stejně jako na startu, Krumm, Werner a Peter. Čtvrtým místem pak navázali na loňský bronz jezdci Andy Wallace, Eric van de Poele a Butch Leitzinger střídající se za volantem Bentleye číslo 8.
  Tým Bentley, za vydatné pomoci Audi a týmu Joest, připravil pro ročník 2003 nový vůz Speed 8, se kterým obsadil první dvě místa. Vozy Audi však startovaly už jen v rukou soukromých týmů. A to byla také zatím poslední stopa po značce Bentley na závodních okruzích. Všechny exempláře byly po svém krátkém životě rozprodány do soukromých sbírek.
Model vozu z roku 2002 připravila firma Autoart, bohužel ovšem jen jako pevnou skořepinu.